آیا مقاومت فلسطین تمام شدنی است؟

آیا مقاومت فلسطین تمام شدنی است؟

عملا خون هر انسان بی گناهی که امروزه در غزه کشته می شود گردن بایدن و دیگر مقامات آمریکایی است.
پس از عملیات ۷ اکتبر مقامات سیاسی اسرائیل از روی عصبانیت و در هم ریختگی کارهای زیادی را انجام دادند و شعارهای زیادی را مطرح کردند اما هر چه می گذرد می بینیم کم کم بیشتر سر عقل می آید و متوجه می شوند چه به چه است.
تاثیر پشتیبانی های بی چون و چرای ایالات متحده در این ماجرا هم بی ربط نیست.
من حتی پا را فراتر می گذارم و می گویم حتی خون اسرائیلی ها هم گردن مقامات آمریکایی واروپایی است.
اگر واقعا اینها دلواپس بقای یهودی ها وتکفیر ذنوب خود می بود بهتر می بود جایی را برایشان پیدا می کردند که اینها بدون هیچ مشکلی بتوانند آنجا برای خودشان کشوری تشکیل دهند و راحت زندگی کنند.
حالا که آمده اند و از آنها حمایت کرده اند تا سرزمین فلسطینی ها را بگیرند حد اقل اش این است که باید آنها اسرائیلی ها را ترغیب می کردند که به سمت صلح و سازش با فلسطینی ها بروند و حق و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند نه اینکه حق و حقوق فلسطینی ها را قبول نکنند و حتی طبق سخنان وزیر دارایی و وزیر کشور اسرائیل اصلا فلسطینی ها را به عنوان انسان و موجود زنده قبول نداشته باشند و در صدد نسل کشی آنها باشند.
آنچه مسلم است این می باشد که امکان ندارد اسرائیلی ها بدون پذیرش حقوق ملت فلسطین بتوانند از امنیت و آرامش برخوردار باشند و آمریکا و کشورهای غربی باید دولت اسرائیل را تحت فشار قرار می دادند که متوجه این ماجرا باشد و هرچه سریعتر به دنبال راه حل برود.
در امر سیاست هیچ وقت نا ممکن وجود ندارد اما به هر حال همه شواهد و قرائن نشان می دهد که امروزه علیرغم ضربه های سهمگینی که فلسطینی ها متحمل می شوند ولی فضای عمومی جهانی، در سطح مردمی، به نفع آنها است و رویه ای که اسرائیل از ابتدای جنگ اتخاذ کرد و شروع کرد فلسطینی ها را بمباران کشتن و نتانیاهو امیدوار بود نقشه خود مبنی بر نسل کشی فلسطینی ها یا وادار کردن آنها به کوچ را محقق کند از نظر جامعه جهانی قابل قبول نمی باشد.
مضاف بر اینکه کشورهای عرب همجوار، مخصوصا آنهایی که معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده اند به شدت مخالف این طرح اسرائیل هستند و ادامه این روند می تواند موجب به هم خوردن معاهده های صلح با اسرائیل گردد.
از سوی دیگر می بینیم که دولت اسرائیل شعار تصرف غزه برای نابود کردن حماس را مطرح کرد.
شعاری که بسیار بزرگ است و محقق کردن آن بیش از توان اسرائیل است.
به رغم اینکه اسرائیل نیروی هوایی بسیار قدرتمندی دارد و آمریکایی ها انواع واقسام تسلیحات نا متعارف را در اختیار اسرائیل قرار داده اند تا بتواند هرچه می تواند مردم فلسطینی را قتل عام کند اما به حال بحث بمباران غزه یک طرف ماجرا است، بحث اصلی این است که اسرائیل برای محقق کردن این شعار خود، یعنی نابودی حماس، باید وارد غزه شود و درون غزه با نیروهای حماس که برای مقابله با اسرائیلی ها لحظه شماری می کنند بجنگد.
آنچه مسلم است این می باشد که مقاومت فلسطین به یکباره تصمیم انجام عملیات ۷ اکتبر را نگرفته و آنها همه جوانب این عملیات را بررسی کرده اند وحساب کرده اند که احتمال دارد اسرائیل بخواهد وارد غزه شود وآمادگی های لازم برای مقابله با اسرائیلی ها را دارند.
این بدین معنا است که اگر نیروهای اسرائیلی وارد غزه شوند بخش اعظمشان سلاخی خواهند شد و بعید است بتوانند زنده و حتی یک تکه ازغزه خارج شوند چرا که نفرت و انزجار از اسرائیلی ها امروزه در غزه به حد اعلا رسیده.
طبق همه گزارش ها همه بمباران ها تا به حال موفق نشده اند به شبکه ارتباط زیر زمینی مقاومت فلسطین آسیب بزنند وفلسطینی ها در یک شبکه تونل های زیر زمینی که طبق اظهار نظر برخی کارشناسان بیش از ۶۰۰ کیلومتر است پخش می باشند و عملا در هر نقطه از غزه اسرائیلی ها می توانند شانس آن را داشته باشند که از جایی فلسطینی ها بیرون بیایند و به آنها حمله کنند.
با توجه به اینکه غزه زمین بازی فلسطینی ها است به نظر می آید این فلسطینی ها خواهند بود که شرایط بازی را در غزه تعیین خواهند کرد و ورود به آنجا برای اسرائیلی ها مانند ورود به یک گرداب بزرگ می باشد که همه راخواهد بلعید.
این در حالی است که اسرائیلی ها هنوز نتوانسته اند متوجه شوند که مقاومت فلسطین به چه تسلیحاتی دست یافته و تلاش های اخیر برای ورود به غزه همه ناکام مانده و منجر به خسارت های بسیار شدید شده و نشان داده که فلسطینی ها بی صبرانه منتظر می باشند.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که حماس یک فرد و یا موسسه نیست که باحمله نظامی به آن کار تمام شود، حماس یک اردئولوژی فکری است که هدف آن آزادی مردم فلسطین از اشغال می باشد.
در چنین شرایطی حتی اگر اسرائیلی ها موفق شوند همه اعضای حماس را قتل عام کنند باز هم ایدئولوژی سر جای خود می ماند و با توجه به کشتاری که اسرائیلی ها بر علیه فلسطینی ها انجام داده اند و انجام می دهند حماس های دیگر ظهور خواهند کرد.
مضاف بر همه اینها باید توجه داشت که دفتر سیاسی حماس و رهبران ارشد سیاسی حماس در قطر و ترکیه حضور دارند.
تجربه سی و پنج ساله من در فعالیت رسانه ای و تحلیل اتفاقات منطقه نشان داده که آمریکایی ها همه مواردی که ادعا می کنند با طرفی درگیر هستند و دشمن هستند پشت پرده با آن طرف درحال مذاکره و گفتگو می باشند.
نمونه بسیار واضح اش جریان طالبان ودولت افغانستان بود که امریکایی ها ادعا می کردندحامی دولت افغانستان ودشمن طالبان هستند ولی در نهایت معلوم شد که پشت پرده درحال مذاکره با طالبان بودند و در نهایت افغانستان را دو دستی تقدیم طالبان کردند رفتند.
در باره حماس هم به همین شکل می باشد.
اسرائیلی ها همچنین نیاز به بهانه دارند که زیر میز مذاکرات و توافقات بزنند و به قطعامه های شورای امنیت تمکین نکنند و در این راستا موجودیت حماس برای آنها حکم بودن یا نبودن را دارد.
آنها به خوبی می دانند اگر حماس از بین برود آنها مجبور می باشند با دولت خودگردان به توافق دست یابند و مصوبات شورای امنیت در باره دو کشور را اجرا کنند.
همچنین هر چه قدر که تعداد بیشتری غیر نظامی در غزه کشته شوند قطعا اعتراض های بین المللی بر علیه اسرائیل افزایش می یابد و از سوی دیگر این ماجرا میتواند موجبات ورود دیگر گروههای جبهه مقاومت در منطقه را نیز ایجاد کند.
مضاف بر اینکه هر چه قدر تعداد بیشتری سرباز اسرائیلی در غزه کشته شوند دولت اسرائیل بیشتر تحت فشار قرار گرفت تا استعفا دهد و انتخابات جدید کنیست برگزار گردد و به احتمال زیاد دیگر بسیاری از شخصیت های تندرو کابینه اسرائیل رای نخواهند آورد.
امروزه هم مشاهده می کنیم که خانواده های اسرای اسرائیلی که دست حماس هستند صدایشان در آمده و هم داخل اسرائیل و هم در کشورهای دیگر یهودی ها خواهان آن هستند که دیگر یهودی های دربند آزاد گردند و دولت اسرائیل دست به اقدام متهورانه ای که می تواند موجب کشته شن این اسرا گردد انجام ندهد.
با توجه به این شرایط به نظر نمی رسد اسرائیلی ها متوجه شرایط نباشند وحاضر باشند ریسک کنند وهمه چیز را با حمله به غزه از بین ببرند واگر واقعا آمریکایی ها و اروپایی ها دلواپس موجودیت اسرائیل می باشند به نفع اسرائیلی ها است که با یک مصوبه شورای امنیت که آبروی آنها را حفظ کند جنگ را متوقف کنند و همه چیز را گردن شورای امنیت بیاندازند که نتوانستند حماس را نابود کنند.

دكتر عماد آبشناس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *