افزایش قدرت نفوذ روسیه و کاهش قدرت ترامپ در خاورمیانه

افزایش قدرت نفوذ روسیه و کاهش قدرت ترامپ در خاورمیانه

مترجم : محمد حسین برومند

 

            زمانی که تمامی دنیا از پیروزی ترامپ در بهت فرو رفته بودند منطقه خاورمیانه به پیروزی وی خوش بین بود. کشورهای عرب متحد آمریکا منتظر اقدمات ترامپ در مورد ایران بودند. اقداماتی که توسط دولت اوباما همواره نادیده گرفته می شد.

            اما درست پس از ۸ سال ترامپ میراثی را بر عهده گرفت که در دستان پر قدرت روسیه و ایران قرار دارد. طبق گفته بسیاری از تحلیلگران، اگر ترامپ سیاست خارجی جدیدی را در پیش نگیرد، به هیچ وجه نمی تواند آمریکایی قدرتمند را به منطقه خاورمیانه بازگرداند. آمریکایی ها دیگر در این منطقه دست بالا را ندارند.

            البته همان طوری که سخنان دو پهلو وی نشان می دهد وی خواستار اتخاذ سیاست خارجی جدیدی در منطقه می گردد. وی در زمان سخنرانی خود از حذف کامل گروه تروریستی داعش صحبت به میان آورد.

            در حال حاضر نقش روسیه در سوریه بسیار پررنگ به چشم می آید. مقامات این کشور توانسته اند با ترکیه روابط نزدیکی برقرار کنند. البته لازم به ذکر است که ترکیه خود می تواند متحدی نافرجام باشد. زیرا این کشور با کشورهای متحد آمریکا یعنی عربستان و مصر روابط خوبی دارد. لذا روسیه در تلاش است تا با کشور لیبی روابط دوستانه ای را آغاز کنند.

            البته ترامپ بارها و بارها خواستار دوستانه تر شدن روابط روسیه و آمریکا شده بود. لذا همین امر می تواند اتحاد بسیار خوبی را میان آنها در نبرد علیه تروریست های داعش ایجاد کند. اتحادی که دولت پیشین آمریکا نتوانست به وجود بیاورد و با چالش های زیادی روبرو گشت. لازم به ذکر است که روسیه به هیچ وجه نمی خواهد تاثیر و نقش خود در خاورمیانه را تحت عنوان ائتلاف با آمریکا از دست بدهد.

            نقش رهبرگونه روسیه در سوریه کامل واضح می باشد و مقامات روس حاضر نیستند جایگاه خود را با آمریکایی ها تقسیم کنند. روسیه از سوی دیگر هم توانسته اند به خوبی با ایران و ترکیه همکاری کند. البته روسیه از بمباران کردن مواضع داعش به دست نیروهای آمریکایی کاملا استقبال می کند اما نمی خواهد جایگاه پیشگام گونه خود را از دست بدهد.

منبع: واشنگتن پست



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *