در سایه نوروز – گفتگو با معزالدین – رادیو گفتگو

نوروز در پاکستان
محمد سعید معزالدین
رادیو گفتگو نوروز ۱۴۰۰

برنامه «در سایه نوروز» رادیو گفت‌وگو با موضوع نوروز در پاکستان با محمد سعید معزالدین، کارشناس عالی روابط بین الملل فرهنگی و رایزن فرهنگی پیشین ایران در پاکستان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمدسعید معزالدین با اشاره به دیرینگی نوروز گفت: نوروز هم بار فرهنگی و آیینی کهن قبل از اسلام دارد و هم با صحه گذاشتن اسلام بر این مسئله ای که پیوند دلهاست یک حالت معنوی و روحانی هم پیدا کرد.

معزالدین تاکید کرد: نوروز در ایران فرهنگی می تواند نقطه عطف مشترک رنگین کمان فرهنگ ها باشد. نوروز، مایه همنوایی، همدلی، همبستگی، تعامل و گفتگوی فرهنگ ها و تاکید بر همگرایی فرهنگی و پرهیز از واگرایی و اختلاف است. مهربانی با یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز آرزوی همه افراد بشراست و نوروز از این ظرفیت و زمینه برخوردار است.

معزالدین، کارشناس حوزه فرهنگی ، با اظهار به اینکه همه اجزای نوروز می تواند یک آیین مشترک فرهنگی و عبادی در طبیعت خداوند تلقی شود، تصریح کرد: جدای از ارتباط انسان ها با یکدیگر در مسئله اکوسیستم هم انس و آشتی با طبیعت بروز و ظهور دارد، به همه اقوام و ملل و مذاهب توصیه شده و حتی عبادت شمرده شده که به طبیعت احترام بگذارید.

وی با اشاره به اینکه از نوروز در پاکستان با عنوان «جشن بهاران» یاد می شود، بیان کرد: روح و جان نوروز از فقیرترین تا غنی ترین افراد جامعه را دربرگرفته و در همه پیکره اجتماع وجود داشته و دارد و همه را سرحال و شاداب می کند.

محمد سعید معزالدین به نحوه برگزاری نوروز در پاکستان اشاره و گفت: در پاکستان که متأثر از فرهنگ و تمدن ایرانی است و اشتراکات فرهنگی و تمدنی و تاریخی فراوانی با هم داریم از زمان های قدیم این مراسم بوده است. ما نمی توانیم گذشته پاکستان را از شبه قاره هند منفک کنیم. از دوره غزنویان این مراسم برگزار می شده و بر این مسئله تاکید داشتند و آیین های مختلفی را برگزار می کردند که به لحاظ زمان و اقتضائاتی که دارد، مختلف برگزار شده است ولی در همه، یک روح حاکم بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه گل سرخ نمادی از آمدن بهار و سرسبزی و طراوت و تازگی در شبه قاره است، اظهار کرد: نوروز به نوعی بزرگداشت فرا رسیدن فصل شکفتن گل سرخ است و در نوروز گل سرخ را در قدح هایی از آب می ریزند که بوی خوش آن ماندگار می شود. در برخی مناطق نیز مرسوم است که در چهار گوشه خانه یا محل سکونت شان این آب را بپاشند که برای آنان ، یمن و برکت و شادابی می آورد.

محمد سعید معزالدین، کارشناس عالی روابط بین الملل فرهنگی به اشتراکات سنت های نوروزی ایران و پاکستان پرداخت و گفت: در پاکستان در آستانه جشن بهاران، مردم، خانه تکانی کرده و محیط زندگی شان را تمیز می کنند. همچنین لباس نو همانند ایرانی ها تهیه می کنند.

وی افزود: به لحاظ شرایط اقلیمی و جغرافیایی و قومی و آداب و رسوم با تفاوت هایی در شبه قاره برگزار می شود. مثلا در لاهور جشن بهاران برگزار می شود و بادکنک به هوا فرستاده می شود. حتی گردشگران برای این مراسم به لاهور می آیند. غذا و شیرینی های محلی و خانگی در منازل خود تهیه می کنند و در این ایام شادمانی عمومی همه را فرا می گیرد.

محمد سعید معزالدین یاد آور شد: در پاکستان حدود ۲۵ درصد از جمعیت ۲۱۰ میلیونی از پیروان اهل بیت (ع) هستند که گرایش بیشتری با فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی دارند و برخی از آیین ها را به رسم ایرانی ها برگزار می کنند و حتی سفره هفت سین آماده می کنند و دعای تحویل سال را می خوانند و به لحاظ عبادی و الهی هم ورود به بهار را مدنظر قرار می دهند.

خبرنگار : زهرا جودکی
http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=170510&n=812980



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *